lördag 10 november 2007

Litterär middagsbjudning

På Bokhora fick jag tipset att lista fem fiktiva personer jag skulle vilja ha på min middagsbjudning. Det känns mycket roligare att fundera på än att bjuda fem verkliga personer - undrar vad det säger om mig? I alla fall blir min spontana lista så här:
  1. Dina i Dinas bok av Herbjörg Wassmo. Egentligen skulle hon nog inte fixa många regler för en middagsbjudning, men hon gör mig verkligen nyfiken.
  2. Scrooge i A Christmas Carol av Charles Dickens, efter hans omvandling. Skulle vilja höra mer om hans svängning från ond egoist till snäll optimist.
  3. Tjänarinnan i Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood. För mer kunskap om hur man bryter sig ur en framtida diktatur.
  4. Den jordnära och oerhört smarta detektiven i Alexander McCall Smiths böcker: Precious Ramotswe. Ja, hon är förstås en kvinna, men det kändes så jobbigt att skriva "kvinnlig detektiv".
  5. Borde ju bli en svensk karaktär insåg jag just - jag som ju läser mest svenska böcker. Hur blev det så här? Jag väljer Ingefrid, huvudpersonen i Kerstin Ekmans bok Skraplotter, för att prata mer om kvinnliga erfarenheter och det som kommer fram när man skrapar på ytan
Oj, vad svårt det var! Och nu utmanar jag er bloggbesökare att lista era fem middagsgäster, såklart.

Inga kommentarer: