tisdag 31 mars 2009

Varumärkesfunderingar

På förmiddagen var jag på seminarium på Rival om Mind Branding, alltså hur man formar sitt budskap efter det man vill att ens varumärke ska förknippas med. Hitta varumärkets "själ". Det var under Guldäggsveckan (fint reklampris) och allt var ganska hippt och tjusigt. Men ämnet lockade.

Seminariet gav massor av idéer till mitt jobb, men ännu mer fick det mig faktiskt att fundera på mitt eget varumärke som individ. Sånt jag annars brukar tänka är lite fånigt - jag har lite svårt för t ex konceptet "Jag AB" (därför att det går ut på att var och en har makt över sitt eget liv, och det tycker jag bara är sant till viss del - det finns en hel del strukturer som påverkar livet också. Det skuldbelägger människor som av olika skäl inte orkar driva sin egen utveckling in absurdum). Men det jag kände är att jag är nöjd med mitt varumärke, kanske för första gången någonsin. Jag vill vara den jag är och inte någon annan. Självklart finns det sidor att slipa på och förbättra, jag säger inte på något sätt att jag är perfekt, men jag vill inte heller aktivt jobba på att "förändra" mig och hitta nya roller, attityder, sätt att förhålla mig till omvärlden. Jag har hittat mina fästpunkter, min rot ner i marken.

Vissa saker har jag väldigt svårt för: minglande, så kallade satiriska TV-program som går ut på att platta till andra människor, sport, karaoke, seriösa heminrednings- och dito modediskussioner, börsplaceringar och dåligt språk. Men det är helt okej att jag har svårt för det, och jag behöver inte låtsas gilla det längre.

Å, vad det är skönt att bli gammal och klok.

Inga kommentarer: