tisdag 26 februari 2008

Curling hemma och på jobbet

Just nu inväntar jag besked om att svärfars operation gått bra.

För övrigt tänker jag en del på diskussionen om curlade män, både i hemmet och arbetslivet. Bland annat har DN skrivit om det på sistone, om Gunilla Bergensten som skrivit en omtalad bok om att säga upp sig från jobbet som familjens projektledare:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=742467

Men jag undrar jag om curling-tendensen gäller enbart i hemmet. Jag tror att kvinnor curlar ganska bra även i arbetslivet. Och det skulle bli en betydligt större förändring på en arbetsplats om hälften av kvinnorna försvann än om hälften av männen försvann. För kvinnor är så sanslöst tränade i att vara duktiga och effektiva och behövda.

När jag fick i uppdrag att lista personer jag beundrar kom jag fram till att det inte fanns en enda man på den. Jag beundrar människor som lyckas ta sig framåt trots att livet sätter krokben för dem hela tiden - och det tror jag drabbar kvinnor betydligt mer än män.

Dags att insatser ger utdelning även på jobbet. Sluta curla - kräv det lönepåslag du förtjänar, och jobba inte mer än en man som har jämförbar lön. (Förtydligande: Jag säger det både till mig själv och alla andra.)

Inga kommentarer: