söndag 9 mars 2014

Den rätta

Citerar Genusfotografen:

Vad är det som gör att du väljer just den bilden och inte de 500 du lämnar i glömska på hårddisken? Vad är det som ser ”rätt” ut med just den bilden, egentligen? Vad skulle hända om du gör ”fel”?
Jag ger numera inget alls för bildkritik som handlar om "rätt" eller "fel". Och minns alla dessa år av vånda inne på Fotosidan med dess hundratals hårda bedömare som pratar kameravinklar, skärpa och beskärning. Förr styrde de mitt fotograferande i otäckt hög grad. Nu gör de det inte. Och alla former av kritik och fotoskolor som inte får igång min lust att fotografera går bort. Så enkelt är det.

Det jag vill se är en skärva av verkligheten, den som fotografen ser och plockar fram åt mig.

Galería Max EstrellaFotograf: Aitor Ortiz, bild hämtad från Galería Max Estrella.



(Idag har jag lämnat in fem bilder till Fotografiskas höstsalong. Chansen att någon av mina bilder kommer med är såklart mikroskopisk. Men det känns stort att jag gjorde det.)



Inga kommentarer: