söndag 22 juni 2008

Rörlighetens vedermödor

Jag undrar hur många kilo vi släpar runt per person och år. Fram och tillbaka på resor, till och från jobbet, från shoppingrundan, från mataffären, till och från sommarstugan, när det är dags att flytta, till träningen.

Just nu känns det som om hela vårt hem håller på att stuvas in i Saaben för att imorgon transporteras iväg till vår hyrda stuga utanför Västervik. Och jag förvånas återigen över det faktum att jag för ett antal år sedan hade i stort sett allt jag behövde i en stor och en liten ryggsäck - i nästan ett halvår. Mission impossible numera.

Karin Boye skriver ju att det är färden som är mödan värd. Men för mig hägrar nog målet snarare än packningen och många timmars bilresa. Däremot läääängtar jag efter en stor trädgård. En gång i framtiden ska jag ha en sån, med hängmattan Bästa Siesta och djupcerisa pioner.

Inga kommentarer: