torsdag 16 september 2010

Vatten, vatten

Höstväder med regnanfall när man går hem från dagis, oändliga snuvor, och så har jag tagit mig lite vatten över huvudet när det gäller aktivitetsnivåer och när det gäller antal barn. En kort sammanfattning av det som rör sig i mitt liv just nu:

1. Neuroner och Stephen King. Jag läser en distanskurs i psykologi via Lunds universitet och har insett att jag måste plöja 150 sidor per vecka i mastodontkursboken (varav mycket statistik, kemi och biologi), plus diverse föreläsningar och annat. Men det är otroligt spännande, och jag ser fram emot att kunna argumentera utifrån någon form av kunskap och inte bara löst tyckande. Stephen Kings bok Att skriva läser jag på min andra distans-/nätkurs, Kreativt skrivande II via Kristianstads högskola. Veckans skrivuppgift: en text som är tydligt inspirerad av en etablerad författare. Den ska jag imorgon lämna in ett utkast till, sen processas mitt utkast av fem andra och sist gör jag en omarbetning som lämnas in. Jättebra upplägg som gav mig massor under grundkursen, förra terminen. Men kanske blev det lite väl mycket att ta hand om krypbebis, egensinnig storasyster, hushåll och samtidigt läsa två kurser?

2. Val. Att vara hemma på dagtid ger möjligheter (ja, trots studierna, men när bebisen vill sitta i knät passar det jättebra med TV) att följa valdebatterna ganska intensivt. På avstånd är det lätt att ha åsikter om strategier, partiledarinsatser och allt möjligt. Fast jag tycker att de fula knepen, att släppa ut konstiga avslöjanden precis dagarna före valet, är ganska störande. Puh - snart är det över.

3. Barn med egen vilja. Minna har ju alltid haft det, men vi har haft en smekmånadsperiod under sommaren när det mesta funkar rätt bra. Nu är konflikterna tillbaka, och det med besked. Man borde kanske börja föra statistik? Även Gabriel visar upp en rätt stark vilja numera, särskilt när han kan förflytta sig själv och verkligen ska tugga på sladdarna till högtalarna. Återkom om tre år och se om jag är vid mina sinnens fulla bruk då, med en tre- och en sjuåring med järnviljor.

4. De gamla vanliga funderingarna över samhällsnormer och dess konsekvenser. Det har varit rätt mycket spännande i debatten på sistone: först och främst Lena Anderssons uppmärksammade artikel i DN, om att välja bort barn för att kunna göra det man vill göra. Min reflektion är bland annat att många låter bli att välja bort sådant de egentligen inte får ut något av, bara för att man "ska" göra det. Till exempel se på TV, renovera hus, köpa nya prylar. Prylar tar tid. Och ingen hinner allt man "ska", vare sig man är småbarnsförälder eller singel. Något som jag däremot inte tror att man kan effektivisera är relationer: ett "mängdmeddelanden" kan aldrig ersätta ett budskap från en människa till en annan. Och ja, jag älskar fortfarande handskrivna brev.
Dagens artikel om surrogatmödraskap är också superintressant.

Inga kommentarer: