fredag 14 september 2012

Plats för mod

Ibland händer sådant som ger mig lite extra hopp om mänskligheten. Som idag, när jag läste den här nyheten. Personal på Lufthansa vägrade flyga planet med två avvisade kvinnor ombord - personer som riskerar dödsstraff i landet de flytt ifrån men ändå skulle skickas tillbaka till.

Eller den här, om en pastor som gömmer flyktingar som annars skulle bli avvisade.

Den här, från 2005, som bland annat handlar om tillkomsten av lex Sarah.

Kollektivet Gandhi är ett annat sånt exempel.

Det är så lätt att haka på och följa med i det som bara händer. Stå på tå för att alla andra gör det. Säga ok till en dålig idé bara för att det verkar vara bråttom, eller för att tjäna pengar. För att vara snäll, få bättre status eller bättre karriär eller för att passa in. För att kunna säga att "jag gjorde bara som jag blev tillsagd".

Jag tror på citatet i artikeln Vem vågar säga ifrån:

- Mod smittar, lika mycket som rädsla.

Så det gäller att omge sig med modiga människor. Att se till att de får utrymme, och att de finns i närheten. Så att smittan kan få sprida sig ohämmat. 


Inga kommentarer: