torsdag 15 oktober 2009

Återerövrar miljökämpetiteln

Kan inte riktigt släppa gårdagens seminarium. Rätt som det är spelas Mejas "It´s all about the money" upp i huvudet, signaturmelodin till en av de otrevligaste dokumentärfilmsnuttar jag sett sedan jag lämnade mitt engagemang i djurrättsorganisationer.

Och jag har funderat vidare på tanken jag fick igår, om att försöka göra mer skillnad och inte surfa bort tid på ingenting på kvällarna. En idé just nu är att försöka tänka "en sak om dagen". Ett mail med en fråga till någon företagsledning, ett samtal som påverkar någon annan, eller åtminstone att jag läser på om något ämne där jag skulle vilja kunna mer för att känna att jag kan påverka.

För många år sedan var jag en superengagerad miljökämpe som valde bort nöjesfält för att det drog energi i onödan, vägrade köpa något som kunde vara djurtestat (förutom medicin som jag behöver för att överleva) och gjorde massor av annat. Idag har jag väl inte slutat, men jag har inskränkt mig till att bara göra det som känns lite "lagom", bekvämt och inte för opportunistiskt. Jag äter inte kött, flyger väldigt sällan och väljer rätt ofta KRAV-märkt. Men jag känner inte att jag kan kalla mig för en riktigt engagerad miljökämpe - orkar inte ens sopsortera plastavfallet. Fast ibland tänker jag att just avfallsfrågorna kanske inte är det som påverkar världen allra mest heller. Ännu bättre är kanske att inte stödja slit-och-släng-samhället så mycket överhuvudtaget, och inte falla för varenda platt-tevenyck?

Dagens tema är palmolja. En produkt som för 30 år sedan knappast hade något kommersiellt värde alls, men som idag omsätter enorma summor. Och produktionen av den gör att regnskogar skövlas så att djurarter försvinner och klimatet påverkas i starkt negativ riktning. Googlar man på palmolja eller palmolivolja får man hur många träffar som helst. Lite enkel basic-information finns hos till exempel Världsnaturfonden: http://www.wwf.se/v/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja och http://www.wwf.se/v/ekologiska-fotavtryck/1127740-ekologiska-fotavtryck-sa-kan-du-hjalpa-till
Imorgon blir det mailutskick till minst ett företag.

Inga kommentarer: