lördag 28 juli 2012

Redan långt därifrån


Igår kväll stod jag på stranden i Torp och tittade på Minnas simskoleavslutning. Muminsvenska, kluckande vågor, röda båthus, svirrande flugor, traktorer passerar på väg mot Degersand, enorma ekar, tjippande hackspettar. I dikesrenen doftande älggräs, gulmåra och lysande blå cikoria. Och över himlen leker molnen racerbilar och växlar i storlek, mängd och placering från ena sekunden till den andra. I blickfånget en horisont som ligger långt, långt borta och är alldeles öppen. Nu är det , bara syrsorna som låter, och bara de låga taniga träden som rör sig därute. I övrigt är det alldeles stilla.

Jag tänker att det är klart att en människa förändras med miljöombytena. (Antagligen har jag sagt det förut). Var jag befinner mig påverkar vad jag ser. Vad jag tänker. Vem jag är.

Och jag saknar miljön där träden, byggnaderna och husen finns där och ser ut som de gör för att människor tycker om dem. Blommiga gardiner, gärna för mig: någon har valt dem av kärlek. Och trätak med kvistmärken är det absolut bästa i takväg, om jag får välja. Inget prål, inget som täcker över och maskerar, försöker vara något annat än det är. Så här ser det ut, taket. Lite som att man på Åland väljer att kalla fläskfilé för grisfilé. Inget tjafs.

Inga kommentarer: