tisdag 7 augusti 2012

Hellre dela med än dela upp

På tåget sitter jag och lyssnar på Elise Bergqvist som sommarpratare. Stoppas in i ett rum där hennes rappa, tydliga ”r” är som tagna från en 60-talsfilm. Som i Saltkråkan, där Malin träffar sin Peter och han berättar för henne, när de sitter sida vid sida ute i vårsolen, att han tycker att flickor ska vara lite ljuva.
Men den här berättelsen är inte ljuv. Och varje ord som sägs betyder något. Det är renrakat, slätt, utan vare sig ludd eller skal.

Hon säger att hon är 77 år. Hennes ord är så omsorgsfulla, så mycket av länkar mellan henne och den som lyssnar. Inga egna positioneringar. Inga ironiska slängar. Det är bara ett delande.

Och jag minns min reaktion när jag läste en ledartext i DN idag, om att Sverige aldrig har prioriterat äldre människor. Mycket i den stämmer med min övertygelse. Att det rapporteras om skandaler i äldreomsorgen tror jag inte till största delen beror på att privata företag vill roffa åt sig. Jag tror att det beror på att det läggs så lite pengar på äldreomsorgen. Och jag tror att det i sin tur handlar om status och om prioriteringar. Det är framtiden som är i fokus, och de gamla är inte framtiden.

Men. Jag tror inte på ”stadsdelar (…) anpassade för äldre.” Jag tror inte på en allmän uppdelning av allting i olika åldersgrupper. Segmentering och målgruppsanpassning. Värdemaximering, varumärkesstärkande och ökade framtidsutsikter.

Jag tror på delande. 

(Bara halva programmet hann jag med idag, så andra halvan kan jag inte riktigt svara för. Men av andras reaktioner att döma är den inte sämre än den första.) 

Inga kommentarer: