måndag 25 februari 2013

Det där med #reva

En kväll i förra veckan, efter jobbet, kanske efter något annat också, för det var lite mörkt ute. Jag stod och väntade på tåget vid Östra station. För att inte vara i vägen stod jag intill rulltrappan som går ner. Kollade Twitter lite planlöst i mobilen. Det hade varnats för biljettkontroller i några dagar. Det nämndes att det hängde ihop med polisens uppdrag att hitta människor som ska utvisas.

Såg i ögonvrån hur ett tåg kom in. Ett myller av människor närmade sig. En blick mötte min. En livrädd blick bakom grått ylle. En blick som bedömde min telefon, mina kläder, mig, kalkylerade  risk. Varningsflagg. Med botten någonstans långt, långt in. Rädsla som ett fruset tick-tack.

Sedan försvann han ner i rulltrappan.

Mer om REVA: på Newsmill, Aftonbladet och hos Polisen.



Inga kommentarer: