onsdag 26 maj 2010

Det här är nog lycka

Egentligen ogillar jag att läsa blogginlägg som bara handlar om hur fantastiskt allt är. Framför allt för att jag inte tror att vardagen är så fantastisk jämt - och det innebär i så fall att det enda man får se i bloggarna är den tjusiga fasaden.

Men det känns som om ganska många av mina inlägg är lite vankelmodiga, gnälliga, sorgliga eller arga. Och just idag, åtminstone just nu, känner jag mig nästan chockartat lycklig. Några av de lyckoskapande faktorerna:
- det där lilla skeva leendet jag får möta åtminstone ett tjogtal gånger om dagen, och att få smeka den ofattbart mjuka nacken precis så ofta jag vill
- allt pepp jag får på skrivarkursen
- de härliga vänner jag har som nu också har börjat hälsa på mig här i huslivet
- dofterna! Gå ut på en kvällspromenad, är stalltipset. Kanske är det därför jag är så oförskämt lycklig just nu - jag är i själva verket bara lite häggberusad?
- att jag har det så bra att jag tvingas välja mellan kvällsmys med fyraåringen och skönt vuxenprat med min man
- att jag börjar alltmer känna en riktning. Vad är viktigt, och hur mycket av min energi får mitt jobb ta?
- att jag har fått alla de här förutsättningarna för ett bra liv, bara sådär. Att jag kan ägna mig åt att leva mitt liv istället för att anpassa mig efter andra, och utan rädsla.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Vet du - jag gör nästan alltid tvärtom, skriver bara när jag är låg och sliten. Och hur kul är sånt att läsa. Däremot blir man glad av att läsa om just sån ren och oförfalskad lycka som du beskriver här!

Men jag måste fråga - jag undrade redan sist du nämnde den, men... har varit så fantastiskt trött de senaste veckorna, så jag fick aldrig iväg nån fråga då... Men vad är det för skrivarkurs du går? Jag borde antagligen redan veta, men... you know. ;-)

(Sen kan jag berätta att jag antagligen är världens enda människa som avskyr doften av hägg - jag mår illa av den!)

Marie sa...

Tack för kommentaren, blev glad av den! Skrivarkursen ja: det är en nätkurs via högskolan i Kristianstad, http://www.hkr.se/templates/EducationPage____3154.aspx?kod=SK2161&language=sv#
I höst ska jag gå fortsättningskursen. Vet att de ska ha en kurs i att skriva för barn också då - är den den du ska läsa?
Hursomhelst har den varit väldigt bra. Beviset är väl att jag trots bebis, flytt och noll krav på mig själv att ta poängen faktiskt ligger i fas nu igen, och snart har gjort alla inlämningsuppgifter.