onsdag 4 maj 2011

Om rättvisa

"När vi vaknade upp i går hade världen blivit något mer rättvis." Så skrev DN:s ledarskribent igår, om att Usama bin Ladin blivit ihjälskjuten utan rättegång.
Jag får det inte att gå ihop. Vilken status har folkrätten i Vita huset? På vilket sätt blir det mer rättvisa i världen av att den som är mäktigast, har mer resurser och tycker sig ha rätt att basunera ut sin världsbild, utan vidare hänsyn till någon annan, bestämmer sig för att ha ihjäl en människa (må så vara en brottsling och mördare)?

Jag tänker på det som en nära och kär vän, som i flera omgångar jobbat i häkten och på anstalter, sa när vi sågs senast. Han sa att det som han sett som de två enda möjligheterna att bryta mönstret hos de obotliga kåkfararna, de som begår ett brott och åker in, sitter av tiden, begår ett till, och hamnar i fängelse igen, är frälsning eller kärlek. Det vill säga: mening.

Och jag tänker också på det som en präst berättade för mig, om ett studiebesök han gjort i en muslimsk organisation verksam runt Ground Zero i New York. Han frågade den andlige ledaren där, imamen, om det inte var svårt att verka just där efter det som hänt den 11 september. Han svarade att jovisst, det var en del problem i början, men det som hade hänt sen var att de tvärtom fått ett större samarbete med andra organisationer.

Alldeles naiv är jag inte. Jag hade nog till och med kunnat tänka mig gå med på någon form av brutala metoder för att få ut värdefull information ur bin Ladin, något som skulle kunna vara till nytta för att kartlägga nätverken, hur mycket emot tortyr jag än är. Men den blodtörstiga hämnden, frossandet i förnedring och slutgiltighet, firandet, och den för mig naiva tron på att al-Qaida tar slut med detta: det smakar illa. Och president Obamas självbiografi, som stått i min bokhylla, tänker jag förpassa till soprummet.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Och visst gör det väl ännu lite ondare när man betänker att det här gett Obama viktiga (sic!) pluspoäng inför kommande omvalet. Att vara den president som gav DEN ordern - en fjäder i den politiska hatten.

(Nu tror jag iofs ändå att Obama är bättre än många andra DET systemet kan producera fram. Men det här smakar bittert.)

Marie sa...

Ja - kanske handlar det delvis om kultur. Att många amerikaner tror på maktdemonstrationer i den formen, en form som kan vara svår att tänka sig för många här. Å andra sidan var det DN:s svenska ledarskribent som ansåg att detta leder till en rättvisare värld. Många andra har tack och lov uttryckt sig klokt i frågan.

Hos Minna har det skapat en hel del funderingar (vi förklarar inte allt i detalj, men vi har sagt att han blev skjuten så att han dog). En ny medvetenhet om att människor faktiskt väljer att döda varandra, utan att det sker "i misstag" som hon säger.