fredag 28 september 2007

Gäst i bokparadiset

Det var nästan ren lycka att vara där, faktiskt. Bokmässan i Göteborg. Att stå uppe på övre planet och titta ner över miljoner böcker och bokintresserade människor... det var nästan religiöst.
Jag köpte så mycket böcker att mina biceps är helt ömma idag.

Lite tråkigt: Svenska kyrkan hade en jättemonter där religionen saknades. Eller andligheten, i alla fall. Kändes lite konstigt att de inte erbjöd något som helst andrum utan bara stora klatschiga rubriker om kyrkan i media och liknande.

Men minnet av alla böcker och alla entusiaster är varmt och kommer att stå sig länge. Bredvid mig på skrivbordet har jag alla fynd. Förutom en bunt med tidningar och kataloger är det följande böcker:

  • Idéer. Kreativa verktyg och metoder för idé och konceptutveckling, av Dorthe Nielsen.
  • I Sveriges väntrum. Om pressade politiker, flyktingar och ett land i förvandling, av Lasse Granestrand.
  • Årets bild 2007, Sveriges bästa pressbilder i en bok.
  • Anteckningar efter en frontalkrock med Gud, av Maria Küchen.
  • One night stand av Stoika Hristova.
  • Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer.
  • Jag är leopardpojkens dotter av Johanna Nilsson.
  • Det som ögat ser av Ann Lagerhammar.
  • Astons stenar av Lotta Geffenblad.
  • Måste ha mer av Ann Hingström och Erika Kovanen.
  • Lurix av Eva Lindström.
  • ...samt ytterligare en barnbok som jag redan lagt in i Minnas hög.

Inga kommentarer: