torsdag 14 maj 2009

Familjeförsörjning

Hur många olikkönade par känner du där kvinnan tjänar mer än mannen? Jag känner väldigt få, insåg jag plötsligt imorse. Trots min bekantskapskrets med relativt hög grad feminister och personer som anser sig vara jämställda.

Jag ställde frågan till SCB idag:

Hej,
jag har sökt på scb.se men inte hittat statistik där det går att utläsa hur inkomstfördelningen är mellan man och kvinna i hushållen i Sverige (i hushåll där det finns en man och en kvinna, förstås). Det skulle vara intressant att få veta i hur stor andel av hushållen som kvinnan tjänar mer än mannen.

Fick svar:
Hej,
SCB publicerar inte dessa uppgifter regelbundet. Jag känner dock till en studie om föräldrapenning som visade att i hushåll med gifta eller sammanboende i åldersgruppen 20–50 år hade mannen högre inkomst i 76 procent av hushållen och kvinnan i 24 procent.

Tyvärr kunde de inte skicka någon länk till studien. Jag försöker forska vidare i frågan.

Inga kommentarer: