fredag 15 maj 2009

Makten över tanken, eller Att stanna kvar på plats i Humlegården

Att gå genom Humlegården klockan 07.50 fredagen den 15 maj är ljuvligt. Solen spelar i lövverket och fåglarna kvirrar, knirkar och ouii:ar. Men det är lätt att ändå hamna någon annanstans, rent mentalt. Lätt att hamna i tankar kring vad jag ska göra på jobbet, borde-göra-listan rent privat och så några måsten också, sånt jag glömt.
Ett sätt att driva mig tillbaka är att känna efter hur fötterna känns i skorna. Tårna, fotsulorna, hur känns det egentligen att gå här just nu?

Det handlar om att skaffa sig makt över sina tankar. Vad vill jag tänka på just nu? Vad är meningsfullt för mig? Kan tillämpas även vid fikabordet - vad är meningsfulla samtal för mig, vad är det jag vill ska ta plats i mitt medvetande? Det är ju lite dumt att slösa bort varje fikasamtal på att prata Robinson, om det inte är det man egentligen vill. Fast ibland vill man ju gömma sitt jag lite. Idag blev jag uppmanad att svara spontant på frågan om vad dopet egentligen innebär, och det är inte alltid jag sådär på stört är redo att vara Svenska kyrkans taleskvinna. Samtidigt blir jag lite glad varje gång.

Härlig fredag i solen åt alla!

Inga kommentarer: