onsdag 17 februari 2010

Bebis på kurs

Jaha, så har då bebisen redan börjat utbilda sig, vid tre veckors ålder: första lektionen på tuttkursen (J:s benämning) var idag. Eftersom Gabriel hade lågt blodsocker och var stor och matkrävande, och jag blev snittad, blev han matad med ersättning i flaska från första stund. Sedan dess har han inte riktigt förstått vitsen med att suga på en bröstvårta för att få mat, och jag kan i och för sig hålla med om att det verkar onödigt jobbigt när man kan få maten ur flaska istället.

Ur mitt eget perspektiv känns det däremot onödigt krångligt att ha en hungerskrikande bebis intill mig i soffan, samtidigt som jag sitter och pumpar ur mjölk och har en diskbänk full av odiskade nappflaskor. Så jag tänkte ge det en chans till innan jag ger upp, trots att Gabriel "börjar bli till åren kommen" som barnmorskan på Amningsmottagningen uttryckte det.

Tyvärr var det en ganska mätt bebis som besökte Amningsmottagningen, efter att ha vrålskrikit efter mat till och från i en halvtimme i sjukhusfoajén. Det ekade ganska bra där, och jag kände mig som en urusel mamma. Därför blev han lite mer fullmatad än jag hade tänkt. Men vi har nu fått läxor att genomföra på hemmaplan och sedan komma på återbesök om en vecka, med en förhoppningsvis lite hungrigare bebis.

Inga kommentarer: