onsdag 17 november 2010

Utmaning: tio författare

Jag glömmer min arma, övergivna blogg. Under bebissömnen på dagen läser jag psykologi, och på kvällarna skriver jag, eller går igenom en massa bilder som ska bli julklappar och pappersbilder. Men nu, äntligen, ska jag få till det här inlägget som jag skrev listan till redan när jag läste Jennys utmaning för nästan två veckor sedan.

Det som gäller är att lista tio författare som påverkar och influerar mig i skrivandet. Här är min spontana lista:

1. Mare Kandre. Så drömska, vackra, sagorealistiska och grymma berättelser. Så sorgligt att det inte blir fler.
2. Björn Ranelid. Det där svallande, böljande språket, och en sorts aggressiv uppmaning att stå upp för människovärdet. Så speciellt, och helt klart en inspirationskälla.
3. Selma Lagerlöf. Lite samma förklaring som Björn Ranelid, även om det handlar om en helt annan tidsanda. Men problemen är i grunden desamma, och språket och dramaturgin alldeles, alldeles underbara.
4. Maria Ernestam. Lite mer vardag, och samtidigt bryter något annat igenom. Det som vi inte kan ta på.
5. Inger Edelfeldt. Det var hon som påminde mig om den här listan, tack vare en TV-intervju jag såg idag. För miljöbeskrivningarna, personerna, skimret, krångligheten i livet som beskrivs. Missne och Robin sitter fortfarande som ett känslominne i mig, den läste jag väl som 13-åring eller så.
6. Michael Ende. Mastodontberättelser där fantasin inte har någon gräns, men där vardagen ändå ligger under och lurar.
7. Maria Küchen. Svart, sorgligt, såna böcker som J inte tycker att jag borde läsa, men de går inte att släppa. De leder mig ändå framåt på något sätt.
8. Maria Gripe. Lite Lagerlöfsk i sin sagostil och omsorg om sina rollfigurer. Glasblåsarns barn är kanske pärlan för mig: om att inte låta sig kuvas.
9. C.S. Lewis.
Hur många gånger önskade jag inte att jag också kunde kliva in i en garderob och hamna bland fauner och andra sagoväsen?
10. Marlen Haushofer. Jag har bara läst en bok av henne, Väggen, men scenerna från den boken är tydliga som i en film.

Nån som antar utmaningen?

Inga kommentarer: