tisdag 13 mars 2012

Syrien-hopplöshet

Utrikespolitik tycker jag generellt är jättesvårt, trots att jag definitivt håller med om att ingen människa är illegal. Och om att ansvaret för människor omkring en inte tar slut för att det går en fiktiv landsgräns någonstans. Ändå är det jättesvårt att tycka och tänka om vad USA ska blanda sig i och inte, till exempel. Tycker jag.

Men det här med Syrien. Jag försöker förstå. Försöker komma fram till att något måste hända: det kan inte fortsätta med att människor blir beskjutna lite hur som helst. Läser en artikel i New York Times som åtminstone ger mig lite sammanhang. Utrikespolitiska institutets blogg är ett annat tips.

Mest är det en gnagande oro i magen och en känsla av att det bara är ord som jag faktiskt inte förstår vad de betyder. Nej, jag fattar inte vad det betyder att vara rädd för att bli dödad när jag går ut. Jag förstår inte vad det innebär att inte leva i en demokrati. Så simpelt tror jag faktiskt att det är.

På torsdag hålls en manifestation för Syrien i Stockholm. Och det går att skänka pengar för att de skadade ska få hjälp genom framför allt Röda Korset.

Inga kommentarer: