söndag 26 maj 2013

Barnbildningshelg

Undrar vilka minnen som kommer att stanna kvar mest hos mina barn. Att jag släpade runt dem på massor av mysko aktiviteter på helgerna...?

Igår blev det först papegojträff: Avian Big Meet. En tidigare dagiskompis till Minna har en mycket djurengagerad mamma, som skulle till den här träffen. Vi passade på att låta dem träffas igen och dessutom fick fågelentusiasten Gabriel sitt lystmäte.

Massor av papegojor fick flyga omkring fritt i en enorm lokal. Det lät mer dramatiskt än det var, för de flesta verkade trivas bäst på ägarens axel. Entusiasmen bland alla fågelägare var enorm, och Gabriel blev väldigt nöjd med att få klappa en blänkande blå liten papegojunge.

På vägen hem råkade vi åka förbi Runrikets dag vid Jarlabankes bro, så vi hoppade snabbt av bussen. Inte varje dag som en kan prova på att baka bröd utomhus över öppen eld.


Idag var vi på familjevisning på Bonniers konsthall med Eva Funck, kanske mest känd från Evas Superkoll på Barnkanalen. Lyckoutställningen Ett leende till dig var jag på för tredje gången, nästan - åtminstone två och en halv gång har jag varit där nu. Idag var första gången som jag förstod hur konstnären tänkt, i och med guidningen. Att det kommer stora kulor åkande i skenor i taket tyckte jag först kändes oerhört obehagligt och o-lyckoknutet: men hans tanke är att vi behöver se åt oväntade håll. Alla hans akvareller från sin tid som utmattningsdeprimerad kändes inte som min bild av lycka: men att se att andra kommer framåt trots sina uppvisade trasigheter gör skillnad för mig. Och jag vill verkligen ha två av böckerna som såldes på utställningen: On Belief och Exploring Happiness.

(Förresten: mitt försök att beskriva hur lycka smakar finns inramat på konsthallen, upptäckte jag idag. Bara en sån sak.)

Inga kommentarer: