torsdag 17 februari 2011

Monstervärld

Ja, det är det där med köttet igen då. Dagens stora nyhet i SVT, Aftonbladet och diverse andra medier: att tre dagar gamla grisar kastreras utan bedövning. Inte några få, utan alla i Sverige (med några ytterligt få undantag, t ex Ängavallens). Trots att EU år 2001 tog beslut om att avveckla den hanteringen.

Jag hade redan förstått det via "Eating animals" och Djurens rätt. Men jag klarar ändå inte av bilderna. Klarar inte av vetskapen om att en massa människor utför det med grisbebisar varenda dag.

Kanske, kanske händer något nu. Nu ska tydligen bönderna själva få bedöva. Vad jag förstår finns det dock bättre alternativ än kastrering - det finns ett vaccin man skulle kunna ge istället, mot den så kallade galtsmaken. Men det är för dyrt för grisindustrin.

Med tanke på hur köttpriserna har utvecklats de senaste trettio åren (blivit billigare, medan allt annat blivit dyrare) kanske det inte skulle göra så mycket om köttet blev lite dyrare?

Ett steg till tog jag efter Eating animals: slutade äta fisk och skaldjur. Inget med ett ansikte, som min kollega säger. Skulle vilja bli vegan. Men där går min bekvämlighetsgräns. Om jag vore singel och utan barn - inga problem. Just nu känns det alltför knöligt. Men jag är jätteinspirerad av min nyblivna vegan-kollega.

Fast det gäller att fortsätta påverka industrin ändå. Så gott det går.

Inga kommentarer: