måndag 6 februari 2012

Apropå samhällsbygge och skrivande

...haha, jag har verkligen tänkt rätt, tänker jag när jag läser Jonas Thente om litteratur i DN idag.

Inte kan jag påstå att jag är bättre själv, än de vuxna läsare han beskriver. Jag läser gärna, kanske allra helst, om människor som liknar mig. Säkert för att de böckerna får mig att känna att mina val är rätt, att jag tänker rätt - ja, precis som när jag läser Jonas Thente och tänker att det är helt rätt att skriva science fiction om konsumentmakt, helt enkelt.

Det kräver mer att ge sig in i en helt annan värld, och en helt annan verklighet. Någonting är det som gör att de flesta av oss inte tycker att det är värt mödan. (Fast - var det verkligen bättre förr. Att läsa Strindberg på Strindbergs tid låg kanske inte längre bort från vardagen än att läsa Läckberg idag?)

Inga kommentarer: