söndag 26 februari 2012

Bokleverans

Idag fick jag leveransen från Adlibris. Det är nästan löjligt att beställa ännu fler böcker när vi just står i begrepp att rensa rejält i bokhyllan. Men jag kan inte låta bli. Dessutom har jag faktiskt inte köpt något på årets bokrea åt mig själv (bara två barnböcker till Minna).

Det här kom idag:
- Antonio Damasio, Self comes to mind. För att jag funderar så mycket på kopplingen mellan biologisk hjärna och kognitiva processer. Och vilken roll spelar känslorna egentligen? Här skriver Wired om boken. Och här skrev Lena Andersson i DN igår om känslor kontra förnuft, med referens till just Damasio.
- Edgren & Ernsjöö Rappe, Skriet från kärnfamiljen. För vardagsfeminismen, såklart, och för att jag följer bloggen sedan länge - den verkar dock ha somnat in litegrann nu - och sedan träffade medförfattaren.
- Nancy Lamb - Writer´s guide to crafting stories for children. Kurslitteratur.
- Ulf Stark - Tyra och storgrubblaren. Lästips från lärare på kursen, för inspiration till mitt manus.
- Sir Thomas More - Utopia. Dito. Men när jag såg den kändes den... jobbig. Vi får se hur det går.
- Franqois Voltaire - Candide. Dito, och det ska bli spännande att läsa om en bok som jag läste senast på gymnasiet.

Inga kommentarer: