tisdag 7 februari 2012

Till osäkerhetens lov

Minns du vad du tyckte i en fråga för fem år sen? Tycker du exakt likadant idag?

När en fem år gammal tidningsartikel börjar cirkulera runt i sociala medier blir jag alltid lite illa berörd. Till exempel när en urgammal Annika Dahlström-grej skickades runt i flera dagar, och folk blev hysteriska. Det gäller även om jag tycker att personen verkar vara ute och cykla fullständigt. Tidsdistansen är det som jag reagerar på. Inte så att allt som hänt tidigare ska vara glömt och förlåtet rakt av. Men inte kan en människa förutsättas tycka precis likadant nu som då? Vad tror vi egentligen om oss själva och andra?

Nej. Jag tror på människors förmåga att förändras. Byta åsikt mot bakgrund av det som händer i livet, både inuti och utanför en själv. Jag tror till och med att det är den flexibiliteten som gör oss till människor.

Dessutom tror jag att människor behöver få prova sina åsikter. Det är inte nödvändigt att vara tvärsäker för att få yttra sig.

Inga kommentarer: