onsdag 17 mars 2010

Heja förmiddagsteve

En bra sak med att vara föräldraledig är att jag upptäcker för mig nya TV-program. En klar förmiddagsfavorit är Malou von Sivers Efter tio. Kanske är jag en pensionärs-wannabee, men jag tycker att hennes intervjuer för det mesta är otroligt bra. Ibland tvivlar jag starkt på TV-mediet för att få fram något vettigt, men nu börjar jag tro igen.

Idag var kriminalromanförfattaren Anne Holt på besök i studion, liksom Mark Levengood, och talade på temat hatbrott mot bland annat homosexuella. Två saker snurrar runt i huvudet efter det. Det ena är finkulturens förakt mot kriminalromaner. Jag hade det själv för några år sedan, men sen råkade jag upptäcka några bra svenska kvinnliga författare och har sedan hittat fler skandinaviska. Anne Holt är en av dem, som lyckas beskriva samhällsproblem inifrån enskilda människor. Hur kan det vara något att förakta? Det finns förstås skillnader: jag gillar t ex Åsa Nilsonne, Karin Alfredsson och Aino Trosell, men däremot inte Lisa Marklund. Men personligen tycker jag att romaner som har ett driv att berätta är betydligt mer värda än helt introspektiva saker, kanske med ett vackert språk men utan något som påverkar mig som läsare.

Det andra som jag påmindes om, för femtielfte gången men det gör lika ont varje gång, är det sjuka i att människor tar livet av sig för att de känner att de inte blir respekterade för att de älskar någon av samma kön. Trots att, som Anne Holt påpekade, de formella rättigheterna ständigt ökar för homosexuella verkar hatet snarare öka. Att ens föräldrar ska välja vem vi ska gifta oss med i Sverige är en absurd tanke för de flesta - men för mig är det än mer absurt att samhällsandan inte ska tillåta att jag blir kär i den vuxna eller någorlunda jämnåriga person jag råkar bli kär i. Sånt kan få mig att tappa hoppet ibland.

I måndags var det tema film, och ett långt intervjuinslag om den kommande filmen Änglavakt som handlar om motsättningen mellan tro och vetenskap. Den vill jag verkligen se, och precis som Malou von Sivers ser jag verkligen med spänning fram emot recensionerna i detta extremsekulariserade land.

Inga kommentarer: