lördag 27 mars 2010

Rååsa



Ser ni det jag just såg när ni tittar på den här bilden? Jomenvisst, flickebarnet bär rosa och pojken blått. *suck* Jag kan visserligen skylla på att vi fått alla dessa klädesplagg i present, och inte har valt dem själva, men ändå blir jag lite besviken hur jag (miss)lyckats med mina goda föresatser. Ens genustänkande och -agerande ställs verkligen på sin spets med en dotter och en son.

Minna har en extremt "rååsa" period just nu. Allt ska vara rosa och högst upp på önskelistan står en riktig, rosa cykel. Det är också extremt viktigt vad pojkar gör och inte, och dito för flickor - vilket hörs på varenda dagissamtal. Och eftersom jag hört åsikterna från killkompisen D på lekplatsen, om att pojkar minsann gillar bilar och inte fjantiga tjejsaker, kom jag med otäckt könsinrutade invändningar när Minna ville ge honom en prinsessmålarbok i födelsedagspresent. "Men tror du verkligen att han blir glad för det?" hör jag mig själv säga, och hoppar nästan högt av chocken. Sa jag det?

Det blev en bunt glitterpennor och en uppsättning magnetbokstäver i present, och ett spännande könsrollssamtal på dagens barnkalas. Men nog tror jag att D faktiskt hade blivit glad för prinsessmålarboken. Nästa gång ska jag hålla truten när Minna tänker fritt och jag bara stereotyprätt.

2 kommentarer:

Martina sa...

Gud, jag känner igen mig så. Men sedan jag läste en artikel i Stockholms fria tidning som handlade om hur akademiker ofta väljer bort rosa i någon sorts tro att det "löser alla problem" har jag försökt släppa på det där och sluta skämmas. Man behöver ju inte elda på rosa-jakten, men inte mobba sin dotter för det heller. Jag brukar dock försöka klä Gugge lite mer färgglatt än jag gjorde med Embla, bara för att vara lite motvalls och för att han är så söt i små rosa rosor ibland.
Har du läst Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för 2? Den tyckte jag var bra..

Kram

Marie sa...

Nä, den har jag inte läst, fast jag tror att jag hört talas om den tidigare på maillistan för FOFF (Forum för feministiska föräldrar) där jag är inaktiv mailmottagare. Kanske ska införskaffa den vid nästa Adlibrisinköp!