torsdag 27 januari 2011

Fokuserad Barbielek

Igår började jag på Komet-utbildning. M är ju en riktigt bestämd ung dam med egna idéer och enormt stark vilja. Nu har vi tänkt jobba ordentligt med verktyg och metoder för att förhoppningsvis få färre konflikter hemma: mindre tjat och tjafs, och mer tid att ha roligt istället.

Det handlar om att förbättra kommunikationen med barnet, genom att ändra sitt sätt att bemöta det. Barnets egenskaper är svåra att förändra, de vuxnas också, och livssituationen ändrar man inte heller i en handvändning. Men bemötandet kan man faktiskt påverka.

Allt låter så fruktansvärt enkelt och självklart: uppmärksamma bra beteenden, skapa ett förtroendekonto där man ger beröm minst 5 ggr så mycket som kritik, välja sina strider och ha få men tydliga regler. Klart jag visste allt det där innan. Ändå är det så fruktansvärt svårt att hamna i stress- och trötthetsspiraler där jag (vi) inte orkar se eller höra. Och så blir allt bara så mycket jobbigare.

Som hjälp på vägen får vi deltagare många konkreta verktyg. Idag började vi med ett av dem: gemensam stund. En stund varje dag ska jag och M ha helt ostörd tid tillsammans, där det är hon som styr och jag som följer, utan att värdera och bedöma. Idag blev det Barbielek i närmare en halvtimme. Och det är så fruktansvärt skönt att verkligen vara där och då. Att tvinga sig själv att inte skutta omkring med ett "hoppsan, jag kom bara på en sak, kommer strax" var tredje minut. Ja. Det tror jag verkligen på. En halvtimme blir det kanske inte varje dag, men hellre en kort stund och ofta. Rekommenderas!

Inga kommentarer: