tisdag 28 augusti 2007

Avspänd exakthet

Igår kväll var jag på dansföreställning. Satt på första bänk och såg den legendariske Baryshnikov tillsammans med Ana Laguna. Jag är ingen expert på dans, men kan konstatera att de hade den där fantastiska exaktheten som inte alls ser ansträngd ut, utan mer som ett flöde. Lite som duktiga dressyrryttare. Dessutom såg de ut att ha roligt.

Jag avundas den där kroppskontrollen. Dessutom: att våga visa upp sin kropps begränsningar inför hundratals människor med mycket höga förväntningar.

Glad att jag har vänner som tar med mig på sådant.

2 kommentarer:

Martina sa...

Dansar Minna? Embla dansar så fort musiken kommer på. Är helt övertygad om att vi har dansen i oss. Men var tog den vägen kan man undra när man försöker röra på höfterna i en technodans? Jag känner mig snuvad på rörelsekompetens. Ska försöka göra vad jag kan för att Embla bevarar sin.

Marie sa...

Ja, absolut, Minna dansar jämt, även utan musik faktiskt. Det är alltid läge för lite danssteg när andan faller på. Idag har vi varit på allsångskonsert och oj vad det dansades. För egen del dog nog min tilltro till min rörelsekompetens när vi blev tvungna att dansa pardans i skolan. Och killarna skulle föra och tjejerna följa. Det var inte riktigt min grej.