tisdag 7 april 2009

Ett hus i mitt hjärta

Jag älskar Kulturhuset vid Sergels torg. Det finns ingen bättre plats att sitta och skriva eller filosofera på än Café Panorama - jo, möjligen i Ottsjö eller ute på en ö i skärgården. Men bortsett från det. Och där finns Stadsteatern, och obskyra små konstutställningar, och soffor att bara sitta i och titta ut över stan.

Blandningen av människor, olika typer av sällskap, förväntningar och upplevelser eller bara tidsfördriv om vartannat.

Underbart att det finns såna ställen kvar. Ställen som är öppna för det mesta och ändå inte går ut på att man ska köpa en massa prylar.

Det blev en del skrivet idag. En novell. Och framför allt var det en njutningsfull stund att sitta där.

Har dessutom läst Hanna Hellquists bok Karlstad Zoologiska. Den är bitvis ganska magstark, bitvis rent äcklig, men känns också "ren" i sitt berättande. Rakt upp och ner, utan en massa choser. Dessutom gav den mig tillbaka en del minnen som jag knappt visste att jag hade. Det är för mig ett tecken på en bra läsupplevelse: något som breddar det jag ser och upplever, något som får mig att lära mig något nytt eller påminnas om något som jag glömt att jag vet.

Inga kommentarer: