lördag 18 april 2009

Fasader

Senast lästa bok: Flickvännen av Karolina Ramqvist. Jag tog den för att den fanns inne på "nybokssnurran" på biblioteket, efter att jag läst mycket om den i media, utan att ha några högre förväntningar. Men den gick rakt in, som man säger.

Flickvännen Karin går omkring i sitt superdesignade hem och väntar på sin maffiabosspojkvän. Och hennes värld blir nästan chockartat levande för mig, jag är i den mentalt under de dagar jag läser boken. Det är en väldigt begränsad miljö. Under ytan anar jag det enorma behovet av kontroll, disciplin över sig själv och sina förehavanden. Och det känns lite som ett mantra för vår tid. Visst är det extremt mycket som handlar om kontroll, att inte förlora ansiktet? Att aldrig avslöja något om sprickor i fasaderna, inte förrän uppbrottet är ett faktum. Inte så konstigt då att behovet av psykologer och coacher är så viktigt - en utomstående människa att blotta alldeles lagom mycket för. Osäkerheten ska ingen som man är lite bekant med kunna lukta sig till, vare sig man är maffiaboss eller svenssonförälder.

På något sätt känner jag också igen den där förtvivlade längtan efter ett liv som är på riktigt och som känns i varje cell.

1 kommentar:

Jenny sa...

Det här har jag gått och tänkt på sen igår, vill säga något, kommentera - men kommer inte på något att säga. Du har ju redan sagt det, och satt fingret på saker jag ofta tänker på. Inklusive sista meningen.