tisdag 28 april 2009

Fruktsallad är bättre än bara apelsiner

Tillbaka från sista träffen på min Liv i balans-cirkel. Idag har vi formulerat visioner för samhället och oss själva. Vad vill vi ska ha förändrats i samhället om 5 år när det gäller livsrum, tid, arbete, relationer, ekologi, ekonomi och etik? Och vad vill vi förändra i våra egna liv när det gäller oss själva?
Otroligt spännande samtal. Det bästa av allt är nog blandningen av människor, att den tanke jag tänkt inte alls är samma spår som någon annan haft. Och den ena tanken ger något nytt till den andras, och så vidare. Det är sånt här som jag fullkomligt älskar.

Jag blev ombedd att fundera ordentligt på om jag skulle vilja vara samtalsledare för nästa omgång, och det ska jag verkligen göra också, för det skulle vara jätteroligt. Samtidigt är det lite ironiskt att jag går en cirkel på temat Liv i balans och att det sedan leder till att jag tar på mig fler aktiviteter...

Avslutningsvis fick alla komma med feedback och önskemål om själva cirkeln. En gravid tjej föreslog Liv i balans-cirklar enbart för småbarnsföräldrar. Å, vad jag tycker precis tvärtemot. Det är ju just mixen av människor som gör att samtalen kan ge något. Om jag bara pratar med människor med precis samma referensram som jag själv - kan det ge mig några nya perspektiv? Jag blir så ledsen av att allt jämt ska målgruppsanpassas in absurdum. Tvärtom tror jag på fler mötesplatser där människor som annars inte skulle mötas får göra det.

Inga kommentarer: